Secretariaatsmedewerker

Een secretariaatsmedewerker kan werken bij verschillende organisaties en bedrijven, maar wat zijn nu precies de taken? Soms maken we een onderscheid tussen een secretariaatsmedewerker en een secretaresse. De secretariaatsmedewerker vervult dan vooral een ondersteunende rol. In andere gevallen nemen we de termen als synoniemen voor elkaar.

In beide gevallen is het zo dat een secretariaatsmedewerker voornamelijk administratieve werkzaamheden verricht. Hierbij valt te denken aan het bijhouden van de notulen van een vergadering, maar ook het bijhouden van het archief. Ook data invoer en het opstellen van facturen behoren tot de taken. Het verschilt vooral per bedrijf wat de precieze taken zijn. Wat vaststaat is dat een secretariaatsmedewerker van alle markten thuis is.

Wat kun je nog meer verwachten?

Een secretariaatsmedewerker heeft dus uiteenlopende taken. Het vak vereist daarom ook aardig wat verantwoordelijkheid, discipline en flexibiliteit. Om die reden is er ook een bepaald niveau nodig. Een secretariaatsmedewerker heeft meestal op zijn minst havo gedaan, of heeft het mbo afgerond. Wil je dat een secretariaatsmedewerker zich ook ontfermt over presentaties en bijvoorbeeld websitebeheer, dan is een achtergrond in informatica aan te raden.

Omdat je als secretariaatsmedewerker met veel partijen te maken krijgt, is het belangrijk om goed onderlegd te zijn in communicatie. Het gaat er daarbij om dat er niet alleen intern goed gecommuniceerd wordt, maar ook extern, naar andere bedrijven dus. Een beetje spontaniteit is dus wel zo prettig.

Opties voor het inhuren

Een secretariaatsmedewerker kun je op verschillende manieren inhuren. Het meest gebruikelijke is om iemand in dienst te nemen. Tegenwoordig zie je alleen steeds vaker dat werken flexibel moet zijn. Daarom zijn er ook veel secretariaatsmedewerkers die hun diensten op freelance basis aanbieden. In principe zijn de taken in beide gevallen hetzelfde. Het ligt dus geheel aan jouw situatie en wensen of je liever een werknemer in vaste loondienst hebt of voor periodieke administratie kiest.

Het uurtarief van een secretariaatsmedewerker

Een secretariaatsmedewerker is de ideale persoon om in te huren als je bedrijf iemand nodig heeft voor administratie. Naast administratieve werkzaamheden kan een secretariaatsmedewerker ook nodig zijn voor planning en communicatie. Door deze veelzijdigheid zie je secretariaatsmedewerkers daarom ook terug in veel verschillende organisaties en bedrijven.

Hoeveel kost een secretariaatsmedewerker nu eigenlijk? Dat ligt voornamelijk aan de ervaring van de persoon in kwestie. Ook hangt het ervan af of je een freelance medewerker inhuurt of dat je iemand in vaste dienst neemt. Freelance secretariaatsmedewerkers hanteren een tarief van zo’n 25 euro per uur, maar dit kan ook oplopen tot boven de 30 euro. Let op: dit is bedoeld als indicatie. Werkelijke prijzen kunnen hiervan afwijken. Bij arbeid in vaste dienst is het gebruikelijker om in overleg een tarief vast te stellen.

Wat krijg je er voor terug?

Als je een secretariaatsmedewerker kun je rekenen op een veelzijdige arbeidskracht die in te zetten is voor diverse taken. De hoofdmoot van de taken valt onder administratieve bezigheden. Hierbij kun je denken aan het bijhouden van de notulen bij vergaderingen, maar ook gegevensinvoer en personeelsadministratie. Het ligt er voornamelijk aan wat voor soort bedrijf het is. Bij een zorginstelling zijn weer andere administratieve taken dan bij een kantoor met winstoogmerk.